SZCZEGÓŁY
Data wydania: 2014
Oprawa: Twarda
Ilość stron: 350 strony, ilustracje
Format: B5
ISBN: 978-83-7889-280-9
Realizacja zamówienia: 24 godzin
Wysyłka od: 10.00 PLN

W obszernym, bo dwutomowym opracowaniu nie dajemy gotowych recept na zastosowanie militariów w edukacji historycznej, raczej sygnalizujemy, że problem jest ważny i dlatego wymaga dużej wiedzy oraz, jak trafnie ujął to profesor Karol Olejnik opisując kwalifikacje historyka, „jezuickiej przebiegłości”. W gąszczu zagadnień, które podejmujemy, ta przestroga ma szczególną wymowę, bowiem ścieżki wiedzy źródłowej, którymi będziemy podążać mogą okazać się bardziej kręte i niedostępne niż najbardziej złożona struktura militarna. Wartością prezentowanych opracowań jest różnorodność podejść do problematyki militariów, wynikająca z odmiennych szkół metodologicznych i historycznych. Będzie ona jeszcze większa, jeśli nasz zbiorowy głos sprowokuje dyskusję o wojsku i wojskowości, taką prawdziwie historyczną, bez upiększeń i politycznych przebarwień.

Spis treści:

Andrzej Olejko, Katarzyna Zielińska

Muzealia lotnicze Wielkiej Wojny i karty z historii kampanii adriatyckiej – 1914 r. c. k. lotnictwa morskiego (odcinek czarnogórski)

Jerzy Gapys

Dokumentacja Armii Krajowej jako źródło do rekonstrukcji historycznych partyzantki akowskiej w latach 1939–1945

Małgorzata Wiśniewska

Udział Związku Strzeleckiego w edukacji obronnej przedpoborowych i rezerwistów w latach 1926–1939

Anna Pastorek

Historia wojen morskich dla najmłodszych, czyli jak uczyć dzieci patriotyzmu – na przykładzie książki J. Stellera, G. Bovena „Michiel Andriaenszoon Deruyter. De Admiraal”

Aleksander Smoliński

Przebieg Powstania Wielkopolskiego oraz organizacja i walki formacji wojsk wielkopolskich na odcinku Frontu Północnego między Gniewkowem a Złotnikami Kujawskimi na podstawie źródeł archiwalnych

Jerzy Prochwicz

Pola bitew w świadomości społeczności lokalnej na przykładzie miasta Szydłowiec. Barak 1939

Adam A. Ostanek

Garnizon Lwów wczoraj i dziś – wymiar poznawczy i edukacyjny

Mariusz Kardas

Budownictwo obronne na Pomorzu w edukacji historycznej

Halina Łach

Obiekty ochrony polskiej granicy państwowej w edukacji i turystyce historycznej

Wiesław B. Łach

XIX i XX wieczne fortyfikacje Warmii i Mazur w edukacji i turystyce historycznej. Doświadczenia i wnioski

Jan Szkudliński

Inscenizacje historyczne w działalności edukacyjnej Muzeum II Wojny Światowej

Wojciech Mazurek

Organizacja wystawowych projektów muzealnych z perspektywy inicjatyw społecznych na przykładzie wystawy zatytułowanej 7. „Łużycka Dywizja Desantowa. Historia, działalność, symbolika, barwa i broń. Założenia programowe, organizacja wystawy i osiągnięte efekty

Konrad Ziółkowski

Zabytki uzbrojenia średniowiecznego w edukacji i odtwórstwie historycznym. Potencjał, rola i problemy w ich wykorzystaniu

Dariusz Radziwiłłowicz

Walki 5. Dywizji Strzelców Polskich na Syberii we wspomnieniach gen. bryg. Jana A. Medwadowskiego

Marek Wawrzynkowski

Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku – stan obecny, działalność, plany i możliwości

Maciej Hubka

Między szablą a dokumentem. Archiwum i archiwalia w procesie promocji i badaniach nad dziejami regionu

Grzegorz Kała

Elementy rekonstrukcji historycznej w podnoszeniu atrakcyjności oferty muzeum na przykładzie Fortu Gerharda

Paweł Borek

Obrona Twierdzy Brzeskiej we wrześniu 1939 roku w edukacji historycznej

Łukasz Nadolski

Bitwa o Bydgoszcz w 1945 roku – historia i pamięć

Paweł Krokosz

Wojna Północna 1700–1721 w historiografii rosyjskiej XIX i XX w. (do 1914 r.). Zarys problematyki

Grzegorz P. Słowik

Bitwa pod Stregeborgiem w świetle genezy konfliktu polsko-szwedzkiego

Adam Buława

Dowódcy obcego pochodzenia na czele oddziałów zbrojnych polskiej wojny partyzanckiej (1863–1864)

Arkadiusz Woźniakowski

34. Bateria Artylerii Stałej, Rozewie

Marzena Mazur-Halasi

Militarny spór o terytoria zamorskie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, czyli Falklandy/Malwiny w 1982 r.

ZAKOŃCZENIE

Polecamy