SZCZEGÓŁY
Data wydania: 2014
Oprawa: Twarda
Ilość stron: 250 strony, ilustracje
Format: B5
ISBN: 978-83-7889-276-2
Realizacja zamówienia: 24 godzin
Wysyłka od: 10.00 PLN

W obszernym, bo dwutomowym opracowaniu nie dajemy gotowych recept na zastosowanie militariów w edukacji historycznej, raczej sygnalizujemy, że problem jest ważny i dlatego wymaga dużej wiedzy oraz, jak trafnie ujął to profesor Karol Olejnik opisując kwalifikacje historyka, „jezuickiej przebiegłości”. W gąszczu zagadnień, które podejmujemy, ta przestroga ma szczególną wymowę, bowiem ścieżki wiedzy źródłowej, którymi będziemy podążać mogą okazać się bardziej kręte i niedostępne niż najbardziej złożona struktura militarna. Wartością prezentowanych opracowań jest różnorodność podejść do problematyki militariów, wynikająca z odmiennych szkół metodologicznych i historycznych. Będzie ona jeszcze większa, jeśli nasz zbiorowy głos sprowokuje dyskusję o wojsku i wojskowości, taką prawdziwie historyczną, bez upiększeń i politycznych przebarwień.

Spis treści:

WSTĘP

Karol Olejnik

Przydatność historii wojskowej w procesie edukacyjnym

Andrzej Drzewiecki

Militaria to nie „martwa natura” – to wiedza, refleksja historyczna i odpowiedzialność za słowo

Piotr Semków

Historia militarna pomiędzy edukacją a emocjami

Zygmunt Matuszak

Gry wojenne (historyczne) w procesie dydaktycznym

Andrzej Makowski

Edukacyjne aspekty wojen morskich

Łukasz Różycki

Nowe sposoby nauczania historii wojskowości – uwagi i refleksje

Waldemar Rezmer

Wojskoznawstwo w edukacji historycznej i wojskowej

Jerzy Będźmirowski

Historia wojskowa (militarna) w edukacji dla bezpieczeństwa

Lech Wyszczelski

Sztuka fortyfikacyjna w refleksji teoretycznej do wybuchu I wojny światowej

Piotr Matusak

Militaria i ich wpływ na rozwój świadomości historycznej

Jerzy Przybylski

Kilka refleksji o militarnej i obywatelskiej edukacji personelu Marynarki Wojennej w latach 1920-1989

Marian Mroczko

Miejsce Pomorza oraz dostępu do morza w polskiej myśli zachodniej 1918–1939

Tomasz Matuszak

Archiwalia proweniencji wojskowej w edukacji historycznej

Danuta Kisielewicz

Wykorzystanie zasobów muzealnych i obiektów obozowych w edukacji historycznej Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu

Urszula Świderska-Włodarczyk

Wartości militarne w edukacji szlachty polskiej na przełomie średniowiecza i czasów nowożytnych

Barbara Kubis

Ocena militarnych aspektów Wielkiej Wojny (1914–1918) w wybranych polskich podręcznikach do nauczania historii

Adam Suchoński

Realia militarne związane z I wojną światową na kartach wybranychzagranicznych podręczników do nauczania historii

Polecamy